در این بخش به بررسی سوئیچ NETLINK مدل 24G2SFPAF می پردازیم.

سوئیچ چیست؟

سوئیچ یکی از تجهیزات اکتیو  و کاربردی شبکه می باشد که برای اتصال کامپیوترها (NODE) استفاده می شود.

انواع سوئیچ از نظر محل قرارگیری

  • معمولی

معمولا برای استفاده خانگی و کوچک با حجم ترافیک پایین جهت رفع نیاز اولیه استفاده می شود.

  • رک مونت

این سوئیچ ها طول بیشتر داشته و با ابزار مربوطه که همراه خود دارند که گوشواره نام دارد برای نصب داخل رک استفاده می شوند.                 سوئیچ های رک مونت قابلیت های بیشتری دارند که در ادامه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

انواع سوئیچ از نظر مدیا

در این بخش بررسی می شود که سوئیچ ها از نظر محیط انتقال چه محیطی را ساپورت می کنند:

زوج سیم:

سوئیچ هایی که به آن ها کابل شبکه از طریق کانکتور RJ45 متصل می شود و ارتباط بین نودها از طریق کابل شبکه (زوج سیم) برقرار می شود.

فیبر نوری:

سوئیچ هایی که تمام پورت های آن ها فیبر می باشند و اتصال از طریق کابل فیبر نوری برقرار می شود. این ارتباط از طریق ماژول فیبر نوری (SFP) که به آن GBIC نیز گفته می شود صورت می گیرد؛ یعنی ماژول فیبر نوری به پورت های سوئیچ وصل می شود و از طریق پچ کورد فیبر نوری اتصال بین سوئیچ و دستگاه ها برقرار می شود.

وایرلس:

اکسس پوینت نوعی سوئیچ بی سیم می باشد.

هیبرید:

سوئیچ هایی که ترکیبی از مدل های بالا می باشند. مثلا سوئیچ NETLINK مدل 24G2SFPAF که دارای هر دو مدل پورت شبکه و فیبر می باشد.

 

انواع سوئیچ از نظر مدیریت

 

سوئیچ غیر مدیریتی (Unmanaged Switch):

سوئیچ های معمولی موجود در بازار می باشند. نیاز به کانفیگ نداشته و براساس Mack Table ادرس دهی را انجام می دهد. برای استفاده خانگی و رفع نیاز اولیه مورد استفاده قرار می گیرند.

 

سوئیچ مدیریتی (Managed Switch):

این مدل سوئیچ گران تر از سوئیچ غیر مدیریتی می باشد. زمانی که به مدیریت سوئیچ نیاز داریم و نیاز به تعریف وظایف برای سوئیچ هستیم از این مدل استفاده می نماییم. برای اتصال یک ادرس خاص به یک پورت خاص، WLAN بندی کردن، مدیریت ترافیک ها و … به سوئیچ مدیریتی نیاز داریم.

 

انواع سوئیچ از نظر عملکرد

سوئیچ لایه 2 – L2:

این مدل سوئیچ تا لایه دو OSI یعنی Data Link را می شناسد. لایه ای که مک ادرس را روی بسته قرار می دهد یعنی مک ادرس را می شناسد. منطق کار سوئیچ مک ادرس (MAC Address) می باشد و هر سوئیچی حداقل این لایه را می شناسد. سوئیچ های لایه 2 در دو مدل Manage و Unmanage می باشند. سوئیچ های لایه دو Manage در سازمان ها بسیار کاربرد دارند.

 

سوئیچ لایه 3 – L3:

این مدل سوئیچ تا لایه سه OSI یعنی ادرس های IP  را می شناسد. این مدل سوئیچ تلفیقی از سوئیچ و روتر می باشد (روتر لایه 3 می باشد). سوئیچ های لایه 3 قطعا Manage هستند. IP برای روتینگ استفاده می شود در نتیجه سوئیچ های لایه 3 برای قابلیت روتینگ استفاده می شوند. بدین معنا که WLAN بندی انجام می شود سپس عملیات مسیریابی بین WLANها انجام می شود. به همین خاطر این مدل سوئیچ بسیار گران تر از لایه 2 هستند.

 

جدول مک آدرس (Mach Table) چگونه کار می کند؟

زمانی که کامپیوتر ارسال کننده، بسته ای را به سوییچ ارسال می کند، مک آدرس مبدا از آن خوانده شده و در صورت نبودن در جدول، به آن اضافه می‌شود. از طرفی مک آدرس مقصد هم در این بسته وجود دارد. سوییچ، آن را در جدول مک آدرس جستجو نموده و در صورت مطابقت، بسته را به آن پورت ارسال می کند. در صورت عدم تطابق بسته را به تمام پورت‌ها به جز پورت فرستنده ارسال می کند ولی فقط گیرنده، آن را دریافت می‌کند و بقیه آن را Fail می‌کنند. به مرور زمان جدول مک آدرس به‌روز می‌شود و هرگاه دستگاه جدیدی به سوییچ وصل شود، مک آدرس آن هم به جدول اضافه خواهد شد.

 

سوئیچ 24پورت نت لینک POE مدل 24G2SFPAF

سوئیچ Netlink با پارت نامبر 24G2SFPAF دارای 24پورت شبکه سرعت 1000 و دو پورت ماژولار (SFP) که POE نیز هستند می باشد.

 

 

 

 

بازگشت